Direct naar content

oud-leerling Marenthe

Marenthe Benneker, 18 jaar, maakte in de zomer 2022 de overstap van Onderwijscentrum De Twijn naar Cibap, een vakschool met creatieve mbo-opleidingen in Zwolle.

Marenthe heeft de opleiding Mediamaker (DTP) gekozen. Een opleiding op niveau 3 waar alles draait om grafisch ontwerpen. Je leert er met de juiste computerprogramma’s een poster, flyer of brochure op te maken. Na de opleiding kun je aan het werk bij een reclamebureau, een drukkerij of een multimediabedrijf.

 

 

Op De Twijn

Marenthe is een creatieveling. In haar vrije tijd was ze altijd al bezig; tekenen, knutselen, diamond painting. Op De Twijn deed ze vmbo-basis. Toen ze eenmaal wist dat ze minimaal vmbo-kader nodig had om de aansluiting met Cibap te kunnen maken is ze in gesprek gegaan met haar mentor op De Twijn. De stap naar kader zou een pittige zijn.  Maar Marenthe had een doel voor ogen en een sterke karaktereigenschap, te weten doorzetten en niet opgeven. Daarmee wist ze haar mentor en begeleiders op De Twijn te overtuigen. Uiteindelijk behaalde ze met een prima lijst haar kader-diploma. Het typeert wie Marenthe is.

Vanwege cerebrale parese (CP), een aangeboren hersenbeschadiging volgde Marenthe speciaal onderwijs bij De Twijn. Door de CP heeft ze beperkingen in de (fijne) motoriek, met als gevolg dat haar werktempo lager ligt en ze sneller vermoeid raakt. Lopen en praten kost haar meer inspanning.

Noodgedwongen kon Marenthe op De Twijn, tijdens de oriëntatie op opleidingen voor het vak LOB niet naar het Cibap. Vanwege corona vonden alle voorlichtingsactiviteiten online plaats. En zo ook het intakegesprek. ‘Wel vreemd, ik leerde Cibap pas kennen toen ik erop zat’, aldus Marenthe. ‘Een vmbo-diploma alleen is niet voldoende om toegelaten te worden tot Cibap. Ze vragen om een portfolio met creatief werk dat je bij de intake moet laten zien. Daar was ik op voorbereid. In mijn portfolio zaten o.a. een schilderij dat ik op De Twijn maakte bij beeldende vormgeving, foto’s die ik in mijn vrije tijd heb gemaakt en een zelfbedacht magazine’

Begeleiding op Cibap

‘Na de online-intake kreeg ik nog een gesprek met mevrouw Jenny Flinkert van Studentensupport over welke ondersteuning en aanpassingen ik nodig had op Cibap om mijn opleiding goed te kunnen doen. Het is heel belangrijk dat je dat kunt aangeven, zeker als je van het speciaal onderwijs komt. Dat zou mijn advies zijn naar leerlingen toe op De Twijn die naar het mbo willen. Op het mbo bestaat zeker de bereidheid om je te ondersteunen maar je moet het zelf bespreekbaar maken. Dat kun je op De Twijn al oefenen. Toen ik van start ging met de opleiding had ik regelmatig een gesprek met mijn studiecoach Danielle Weitkamp en had ik met haar afstemming over mijn schoolwerk, het lesrooster en over wat daarin eventueel nog anders moest. Omdat er voor mij vooral fysieke uitdagingen lagen hebben we het rooster daarop kunnen aanpassen. Zo vergde bijvoorbeeld het vak Sign erg veel van mijn fijne motoriek en conditie. Aangezien ik die richting niet op wil mocht ik het vak laten vallen. Dat was een uitkomst voor mij en is goed geregeld op Cibap’.

 

‘Nu het eerste jaar er bijna opzit kan ik wel zeggen dit ik hier goed op mijn plek zit. Het creatieve ligt mij erg goed. Lekker bezig zijn, brainstormen, het kunnen uiten van je ideeën. Je krijgt opdrachten met de vrijheid voor eigen inbreng maar daarnaast heb je ook met technische zaken te maken waarin je heel precies moet werken volgens bepaalde voorschriften. Bijvoorbeeld als je een flyer moet aanleveren voor de drukker. Alle marges moeten dan kloppen en moet je dus heel nauwkeurig te werk gaan’.

‘Qua energie is het lesprogramma een stuk zwaarder dan op De Twijn. Ik gebruik op Cibap een aangepaste stoel maar krijg niet steeds les in hetzelfde lokaal, zoals op De Twijn. Dat betekent dat ik naast een zware tas, ook de stoel met wieltjes telkens mee moet nemen naar een ander lokaal. Met de zware klapdeuren en de soms grote afstanden tussen de lokalen vergt dat een behoorlijke fysieke inspanning van mij. Gelukkig heb ik welwillende klasgenoten die aanbieden om te helpen. Die hulp moet je dan natuurlijk wel accepteren. Ik mag als één van de weinigen gebruik maken van de lift. Voor een rolstoeler of voor iemand die zoals ik wat moeilijker ter been is, is het gebouw nog niet altijd even toegankelijk en begaanbaar. Ik heb tot nu toe maar één student in een rolstoel gezien op Cibap’.

‘Met mijn medestudenten heb ik goed contact. Bij de kennismaking in de kring op mijn eerste dag had ik me voorgenomen om gelijk, bam, te vertellen wat ik heb en dat ik niet anders behandeld hoef te worden. Dat was mijn manier en zo wilde ik open kaart spelen. Al vond ik het natuurlijk ook enorm spannend. Ik hoor van anderen soms dat ze mij sterk vinden in hoe ik mezelf presenteer en staande hou. Toch heb ik ook momenten van twijfel en onzekerheid. Het is wie ik ben. Ik krijg daarvoor nog mentale ondersteuningsgesprekken bij Vogellanden. Dat is helpend’.

Tips voor leerlingen van De Twijn die naar Cibap willen 

‘Zorg dat je op tijd begint met het aanleggen van een portfolio waarin je creatief werk van jezelf verzamelt. Dit kun je laten zien tijdens de intake en is medebepalend voor je toelating. Op de Twijn was het soms nog van koetsjie, koetsjie.  Daarmee bedoel ik dat er wel eens te veel voor je gezorgd wordt. Het meeste is goed geregeld maar daardoor word je ook gemakzuchtig en is de stap naar de echte wereld best groot. Ik sta nu in die echte wereld. Ik heb hier bijvoorbeeld één lesdag van kwart over negen tot kwart over vijf, vakken waarbij je twee uur aan één stuk bezig bent en relatief weinig pauzes. Echt heel anders dan bij De Twijn. Daar moest ik aan wennen. Ik kwam erachter dat de inspanning van school in combinatie met zelfstandig reizen met het openbaar vervoer mij veel energie kostte. Met de fiets naar het station, dan de trein en in Zwolle nog een keer de stadsbus in alle drukte.  Om die reden hebben we een vervoersaanvraag gedaan bij het UWV. Gelukkig werd die goedgekeurd. Ik word nu met een taxi gehaald en gebracht en reis nog één dag per week met het openbaar vervoer. Ook daar was dus een mouw aan te passen’.

‘Mijn valkuil is dat ik over mijn grenzen ga. Ik ben iemand die altijd maar door en doorgaat. Aan de bel trekken en hulp vragen heb ik moeten leren, evenals het accepteren van hulp. Soms voelt het nog als falen. Al met al is het een inspannend, leerzaam maar ook vooral een mooi eerste jaar geweest op Cibap. Nu ben toe aan een lekkere, lange zomervakantie’.

Vrije tijd

In haar vrije tijd gaat Marenthe graag wandelen. Ze luistert muziek en doet natuurlijk creabea activiteiten. Ook bezoekt ze bij tijd en wijle een pretpark. Marenthe: ‘Een voordeel van mijn CP waar ik graag misbruik van maak is dat ik het kan inzetten om lange wachtrijen bij de achtbaan te ontlopen. Ik mag dan voor aansluiten. Goed geregeld toch!’ Marenthe zit op handbal en op zaterdagmiddag werkt ze bij het Kruidvat als winkelmedewerker. Kassa, spiegelen, soms vullen. Marenthe woont thuis in Olst bij haar ouders en oudere zus.

Moeder Simone over haar dochter

‘Wij hebben de overstap van De Twijn naar Cibap als soepel ervaren. Nu zijn wij als ouders ook best pro-actief geweest en hebben in het voortraject gesprekken aangevraagd en gevoerd op Cibap. Naar onze ervaring is alles prettig verlopen. Eigenlijk is geen vraag te gek en is de school heel voortvarend te werk gegaan. Er werd actie ondernomen en afspraken werden nagekomen. Voor Marenthe is deze school echt een andere wereld waaraan ze moet wennen. Daar waar op De Twijn je beperking minder zichtbaar is omdat je nou eenmaal tussen andere leerlingen met een beperking zit, gebeurt in het reguliere mbo het tegenovergestelde. Je beperking is ineens weer meer zichtbaar terwijl je daar juist van wilde loskomen. Dat is voor Marenthe best confronterend geweest het afgelopen jaar. Je wilt namelijk niet anders zijn en net als iedereen naar school met de trein en bus. Als dat vervolgens niet lukt is dat een harde dobber. Desondanks is deze nieuwe start voor onze dochter enorm belangrijk. Ze heeft een eigen wil en een duidelijk doel voor ogen. Als ouders doen wij een stapje terug. We hechten er veel belang aan dat ze de dingen zelf ervaart’.

Mentor en studiecoach Danielle Weitkamp van Cibap over Marenthe

‘Marenthe is een ontzetten fijn mens en een open boek. Je ziet meteen aan haar hoe het gaat. Dat is prettig. De manier waarop ze zichzelf presenteerde op de eerste dag in de groep vond ik taboedoorbrekend. Ze nam bij andere studenten het ongemak weg zodat ze vragen durfden te stellen over haar beperking. Ze wil niet zielig gevonden worden. Door haar energie, positiviteit, en gedrevenheid heeft ze een grote gunfactor bij collega’s en studenten. Ik noem het de Marenthe sparkle. Haar wilskracht brengt haar heel ver. Haar resultaten zijn prima, ze heeft geen enkele onvoldoende gescoord en gaat absoluut door naar het tweede jaar. Voor het vak ondernemen heeft ze een goed gescoord. Er zijn niet veel studenten die dat in de eerste periode al voor elkaar krijgen. De aanpassingen die voor Marenthe nodig waren, zijn vooral fysieke aanpassingen geweest. Het zet ons als school ook weer aan het denken over de toegankelijkheid van het gebouw en over hoe inclusief we als organisatie zijn. Van collega’s krijg ik wel eens de vraag: Kan Marenthe dit of dat eigenlijk wel? Dan is mijn antwoord altijd, vraag het haarzelf. Ze kan dat prima aangeven’.

‘Een andere sterke eigenschap van Marenthe is dat ze kritisch is. Zo heeft ze bijvoorbeeld een stageplek afgewezen omdat ze het idee had dat ze er niet voldoende kon leren. Ze stelt hoge eisen aan zichzelf en zal niet snel hulp accepteren als ze het niet eerst zelf heeft geprobeerd. Op sommige momenten zie ik haar struggle en de daaruit voortkomende frustratie. Ze mag daarin minder streng zijn voor zichtzelf. Marenthe is scherp en vlug van geest. Maar bovenal heeft ze ook veel humor. Zo liet ze weten dat als mijn bijdrage aan dit interview haar niet aanstond het geschrapt zou worden. Geweldig, toch?’

Met dank aan Marenthe en Simone Benneker, Danielle Weitkamp en medewerkers van Cibap

Deel deze pagina:

Hulp nodig?

Aanmelden

Liever bellen?
Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 16.30 uur

038 453 55 06