Verdiepende workshops
Elke maand bieden we een verdiepende workshops aan voor onderwijsprofessionals die zich willen blijven verdiepen voor hun onderwijssetting en zich willen verrijken met actuele dieptekennis en praktische tips !
Afgelopen jaren hebben we van veel individuele onderwijsprofessionals de vraag gekregen of we naast ons reguliere scholingsaanbod voor schoolteams, en netwerken ook workshops bieden op basis van (individuele) inschrijving op onze eigen locatie in Zwolle. Wij geloven in maatwerk, ook binnen ons scholingsaanbod, dus voor cursusjaar 2025/2026 bieden we wederom ons veelgevraagde, maar ook nieuwe workshops aan voor individuele onderwijsprofessionals.
2025
24-9 Introductieworkshop ACT
24-9 Leerlingen met een ontwikkelingsachterstand, deel 1 (Locatie Boterdiep 5)
8-10 Seminar: Verborgen zorgen. Je kunt je nog aanmelden, wees snel want vol=vol!
5-11 Kinderen aan het woord – Hoor(r)écht
19-11 Leerlingen met een ontwikkelingsachterstand, deel 2
2026
14-1 Kijken achter gedrag
11-2 Eerst bewegen dan leren, deel 1
11-3 OPP in de praktijk – minder papier, meer effect
15-4 Seminar (Thema volgt, hou detwijn.nl/seminar in de gaten!)
13-5 Eerst bewegen dan leren, deel 2
10-6 Traumasensitief onderwijs
Op deze pagina treft u de data van onze workshops voor individuele onderwijsprofessionals Heeft u nog verdere vragen of belangstelling voor een scholing voor uw hele team of netwerk? Kijk dan in ons scholingsaanbod of stuur een mail naar regionaalexpertiseteam@detwijn.nl .
De workshop voor 2025-2026

Introductieworkshop ACT
24 september 2025 14.30-17.00u
Heb jij ook al gehoord over ACT in je omgeving? En weet je dat dit toepasbaar is voor jong en oud? In samenwerking met ACT4life willen we je deze kennismaking met ACT laten ervaren!
Iedereen krijgt te maken met GEDOE in het leven – groot of klein. Ook in de klas merken we dat dagelijks. Acceptance Commitment Therapy (ACT) biedt praktische metaforen en handvatten om met gedoe om te (leren) gaan.
Het helpt leerlingen én onderwijsprofessionals om veerkrachtiger, bewuster en flexibeler te reageren op uitdagingen die je tegenkomt in je leven – in het moment en op de lange termijn.
Opbrengst:
Tijdens deze inspiratiesessie maak je kennis met een aantal kernprincipes van ACT. Je ontdekt hoe deze benadering een waardevolle aanvulling kan zijn op de al bestaande methoden m.b.t sociaal emotionele ontwikkeling in je eigen onderwijspraktijk.
Je krijgt uitleg, praktische voorbeelden en inspirerende materialen waarmee je direct aan de slag kunt.
Ook kan je na deze kennismakingsworkshop geïnspireerd worden tot nog veel meer verdieping door (vervolg)trainingen bij www.act4life.nl/wat-is-ACT4life.
Minimum aantal deelnemers: 10
Kosten: 100,- euro p.p.

Leerlingen met een ontwikkelingsachterstand, deel 1
24 september 14.30-17.00 uur locatie Boterdiep
In de klas heb je soms te maken met leerlingen die een andere (leer)ontwikkeling laten zien dan reguliere ontwikkelingslijnen. Soms zijn deze leerlingen bekend met bijvoorbeeld diagnoses als het Syndroom van Down of zijn ze (zeer) moeilijk lerend. Voor deze leerlingen is het leren op een reguliere school meestal moeilijk en ze hebben een specifieke ondersteuningsbehoefte.
Onderwijs geven aan deze leerlingen vraagt van jou als leerkracht of begeleider specifieke kennis en vaardigheden. De leerling heeft behoefte aan een specifieke pedagogische en didactische aanpak op maat, maar hoe doe je dat in de klas? Hoe zorg je ervoor dat de leerling een onderdeel blijft van de groep? Om jou te ondersteunen als leerkracht of begeleider in het vormgeven van passend onderwijs aan deze leerling(en) is dit nascholingsaanbod van twee opeenvolgende workshops ontwikkeld.
Bijeenkomst 1:
In deze bijeenkomst ligt de focus op de theorie rondom leerlingen met een ontwikkelingsachterstand. Na een korte inleiding over de onderwijsbehoeften van leerlingen met een ontwikkelingsachterstand wordt in de workshop kennisgemaakt met (ZML) leerlijnen, materialen, leermiddelen en hoe de al gebruikte methodes passend gemaakt kunnen worden. Deze bijeenkomst wordt bewust gegeven in een van de lokalen van Onderwijscentrum de Twijn, hierdoor krijg je direct beeld bij de praktische invulling en dagelijkse onderwijspraktijk. Binnen deze bijeenkomst is er tevens ruimte voor het uitwisselen van vragen en ervaringen.
Opbrengst:
Na deze twee workshops heb je kennis over en inzicht in de begeleiding die een leerling met een ontwikkelingsachterstand van jou vraagt. Je hebt meer inzicht in het verloop van het leerproces en de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Je krijgt praktische handreikingen, methodes en materialen aangereikt om deze leerlingen goed te begeleiden en hoe je de leerling binnen de groep laat participeren. Want… een leerling met een ontwikkelingsachterstand blijft betrokken ín de klas en niet erbuiten!
Op 19/11/2025 vindt bijeenkomst 2 van deze workshop plaats!
Minimum aantal deelnemers: 10
Kosten: 200,- euro p.p. (dit is voor beide workshops samen, dus incl. deel 2 op 19/11/2025)

SEMNIAR Verborgen Zorgen
8 oktober 2025 13.00-18.00 uur
Een groot(s) seminar over verborgen zorgen in het onderwijs! Met Key-note spreker Els Pronk, ervaringsdeskundigen Dion (15) en Liz (11) en veel workshops! Voor meer informatie en aanmelding kijk op www.twijn.nl/seminar!
De kosten voor dit seminar bedragen 125,- euro incl. koffie/thee, versnaperingen, lezingen, workshops én het nieuwste boek van Els Pronk ‘Kijken voorbij gedrag’!
En dit jaar niet één maar twee keer een seminar! op 15 april volgt een voorjaarsseminar waarover meer na dit seminar Verborgen Zorgen!

Kinderen aan het woord – Hoor(r)écht
5 november 2025 14.30-17.00 uur
Ben jij al voorbereid om als onderwijsprofessional of schoolteam kindgesprekken vorm te geven?
Vanaf 1 augustus 2025 wordt het hoorrecht van kinderen in het onderwijs versterkt en zelfs verplicht wanneer er een OPP opgesteld is. Dat vraagt om échte kindgesprekken: Niet alleen over, maar mét kinderen praten. Hoor(r)ècht.
In deze scholing leer je hoe je het kind actief betrekt bij gesprekken over hun eigen ontwikkeling. Je krijgt praktische gesprekstechnieken, ontdekt ondersteunende materialen en oefent met gespreksvormen die passen bij jouw praktijk.
Opbrengst:
Na deze workshop ga je met meer inspiratie, vertrouwen en vaardigheid het gesprek aan. Je ervaart hoe waardevol de stem van het kind is- voor henzelf, voor jou én voor beter onderwijs. De tijdsinvestering? Die verdient zich altijd terug.
Deze workshop sluit prachtig aan bij de workshop: OPP in de praktijk: minder papier, meer effect op 11 maart 2026!
Minimum aantal deelnemers: 10
Kosten: 100,- euro p.p.

Leerlingen met een ontwikkelingsachterstand, deel 2
19 november 2025 14.30-17.00 uur
In de klas heb je soms te maken met leerlingen die een andere (leer)ontwikkeling laten zien dan reguliere ontwikkelingslijnen. Soms zijn deze leerlingen bekend met bijvoorbeeld diagnoses als het Syndroom van Down of zijn ze (zeer) moeilijk lerend. Voor deze leerlingen is het leren op een reguliere school meestal moeilijk en ze hebben een specifieke ondersteuningsbehoefte.
Onderwijs geven aan deze leerlingen vraagt van jou als leerkracht of begeleider specifieke kennis en vaardigheden. De leerling heeft behoefte aan een specifieke pedagogische en didactische aanpak op maat, maar hoe doe je dat in de klas? Hoe zorg je ervoor dat de leerling een onderdeel blijft van de groep? Om jou te ondersteunen als leerkracht of begeleider in het vormgeven van passend onderwijs aan deze leerling(en) is dit nascholingsaanbod van twee opeenvolgende workshops ontwikkeld.
Bijeenkomst 2 (Deze bijeenkomst is uitsluitend bij te wonen na het volgen van bijeenkomst 1 op 24/9/2025)
In deze bijeenkomst wordt gericht gekeken naar het OPP en een handelingsplan. Door een gericht plan van aanpak wordt de vertaalslag gemaakt richting jouw onderwijspraktijk. Er worden verschillende thema’s uit een schooldag belicht als bijv. zelfstandig werken, communicatie, sociaal en emotionele ontwikkeling, lesaanbod, materialen voor individueel werk en organisatie en klassenmanagement. De thema’s in deze bijeenkomst worden afgestemd op de behoeften en vragen van jou en andere deelnemers. Ook in deze bijeenkomst is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en het stellen van vragen.
Opbrengst:
Na deze twee workshops heb je kennis over en inzicht in de begeleiding die een leerling met een ontwikkelingsachterstand van jou vraagt. Je hebt meer inzicht in het verloop van het leerproces en de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Je krijgt praktische handreikingen, methodes en materialen aangereikt om deze leerlingen goed te begeleiden en hoe je de leerling binnen de groep laat participeren. Want… een leerling met een ontwikkelingsachterstand blijft betrokken ín de klas en niet erbuiten!
Minimum aantal deelnemers: 10
Kosten: 200,- euro p.p. (dit is voor beide workshops samen, dus incl. deel 1 op 24/9/2025)

Kijken achter gedrag
14 januari 2026 14.30-17.00 uur
Gedrag is nooit zomaar. Of een kind nu stil is, zich terugtrekt, zich overschreeuwt of juist de strijd aan gaat; er zit altijd iets achter. In deze inspirerende workshop duiken we in de wereld achter opvallend gedrag, vanuit het talentgericht gedachtengoed van Luk Dewulf en Els Pronk.
Aan de hand van de Window of Tolerance onderzoeken we wat gedrag ons vertelt, hoe je er als professional mee om kunt gaan en vooral hoe je het authentieke kind kunt versterken. Want als je kinderen helpt om vanuit hun talenten te groeien, wordt (overlevings)gedrag steeds minder nodig.
Opbrengst:
Je maakt kennis met het talentgericht gedachtengoed en vele materialen rondom het talentgericht werken. Je leert met een andere bril te kijken naar ‘schurend gedrag’ en ontdekt hoe jij kan bijdragen aan ontwikkeling van binnenuit bij leerlingen. Je kan door deze workshop geïnspireerd worden tot vervolgtrainingen.
Minimum aantal deelnemers: 10
Kosten: 100,- euro p.p.

Eerst bewegen dan leren, deel 1
11 februari 2026 14.30-17.00 uur
Bij de overgang van groep 2 naar groep 3 is er veel aandacht voor de cognitieve vaardigheden van kinderen, maar is het kind er ook qua zintuigelijke waarneming en motorisch klaar voor?
Als kleuters hun potlood goed kunnen vasthouden, is hun (fijne) motoriek wel voldoende ontwikkeld voor groep 3, zo wordt vaak gedacht. Maar is dat zo? Is het kind in staat om de stap van informeel handelen (doen) naar formeel handelen te maken? En is het voldoende rijp om langere periodes aan een tafel te kunnen werken of blijft het maar wiebelen en friemelen?
In twee bijeenkomsten gaan we kijken wat een kind nodig heeft om aan de leervoorwaarden vanaf groep 3 te voldoen. Welke stappen moet het kind hierin doorlopen en hoe kan u het kind helpen om de volgende fase te bereiken? De neuromotorische ontwikkeling van kinderen speelt hierbij een grote rol. Samen analyseren we de stappen die een kind moet maken van “lichamelijk leren” naar het werken op papier.
Opbrengst:
In bijeenkomst 1 gaan we vooral in op de neuromotorische voorwaarden voor het leren vanaf groep 3 en het belang hiervan. Ook ontdekken we het belang van lichaamsbesef en controle als fundament voor de verdere ontwikkeling.
Na bijeenkomst 1 volgt op 13 mei 2026 bijeenkomst 2, deze twee bijeenkomsten zijn aan elkaar gekoppeld. Bijeenkomst 2 is uitsluitend te volgen na het bijwonen van bijeenkomst 1.
Minimum aantal deelnemers: 10
Kosten: 200,- euro p.p. (dit is voor beide workshops samen, dus incl. deel 2 op 13/5/2026)

OPP in de praktijk - minder papier, meer effect
11 maart 2026 14.00-17.00 uur
Het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) wordt in de praktijk vaak gezien als een verplicht document, dat veel tijd kost en waarvan de meerwaarde niet altijd direct duidelijk is. Vragen die regelmatig spelen: Wanneer is het nodig om een OPP op te stellen? Wat moet erin staan? En hoe draagt het bij aan de ontwikkeling van de leerling? En hoe maken we er geen papieren document van maar een echt werkdocument?
In deze workshop staan we stil bij hoe het OPP op een efficiënte, overzichtelijke en doelgerichte manier kan worden opgesteld. We richten ons op het praktisch nut van het OPP en hoe dit document kan bijdragen aan de ondersteuning van leerlingen binnen Passend en Inclusief Onderwijs. Hierbij besteden we aandacht aan het formuleren van haalbare doelen en passende interventies, én hoe deze cyclisch gemonitord en geëvalueerd kunnen worden. Het doel is om het OPP werkbaar en waardevol te maken voor zowel leerkracht als leerling.
Opbrengst:
- Inzicht in de wet- en regelgeving rondom het OPP binnen Passend en Inclusief Onderwijs.
- Praktische handvatten voor het opstellen van een effectief OPP.
- Analyse van bestaande OPP’s met behulp van een genormeerde checklist, zodat je weet waar een goed OPP aan voldoet.
Minimum aantal deelnemers: 10
Kosten: 100,- euro p.p.

SEMINAR
15 april 2026
Dit jaar niet één maar twee keer een seminar! Het thema voor dit voorjaarsseminar maken we bekend na ons seminar op 8 oktover.
Hou onze pagina www.twijn.nl/seminar of onze socials goed in de gaten!

Eerst bewegen dan leren, deel 2
13 mei 2026
Bij de overgang van groep 2 naar groep 3 is er veel aandacht voor de cognitieve vaardigheden van kinderen, maar is het kind er ook qua zintuigelijke waarneming en motorisch klaar voor?
Als kleuters hun potlood goed kunnen vasthouden, is hun (fijne) motoriek wel voldoende ontwikkeld voor groep 3, zo wordt vaak gedacht. Maar is dat zo? Is het kind in staat om de stap van informeel handelen (doen) naar formeel handelen te maken? En is het voldoende rijp om langere periodes aan een tafel te kunnen werken of blijft het maar wiebelen en friemelen?
In twee bijeenkomsten gaan we kijken wat een kind nodig heeft om aan de leervoorwaarden vanaf groep 3 te voldoen. Welke stappen moet het kind hierin doorlopen en hoe kan u het kind helpen om de volgende fase te bereiken? De neuromotorische ontwikkeling van kinderen speelt hierbij een grote rol. Samen analyseren we de stappen die een kind moet maken van “lichamelijk leren” naar het werken op papier.
Opbrengst:
In deze 2e bijeenkomst gaan we dieper in op het leren kennen en toepassen van de sensomotorische voorwaarden als voorwaarde voor lezen, schrijven en rekenen en hoe je vanaf groep 3 verder kunt bouwen op deze voorwaarden.
Het volgen van bijeenkomst 1 is een voorwaarde voor het kunnen volgen van bijeenkomst 2.
Minimum aantal deelnemers: 10
Kosten: 200,- euro p.p. (dit is voor beide workshops samen, dus incl. deel 1 op 11/2/2026)

Traumasensitief onderwijs
10 juni 2026
Kinderen die opgroeien met een opgelopen trauma kunnen binnen een een klas of groep gedrag laten zien wat soms erg heftig of grillig voor de groep en de leerkracht kan zijn. Het gedrag wat een kind met trauma laat zien, overkomt hen. Het is een reactie op eerdere gebeurtenis(sen). Dat weten we vaak en toch kan het zo moeilijk zijn om hiermee om te gaan. Binnen een groep leerlingen zijn er vaak meer kinderen met een vroeg opgelopen trauma dan waar je nu misschien aan denkt. Tijdens deze workshop gaan we in op wat trauma is en wat dit betekent voor het onderwijs in je groep.
Opbrengst:
Je zult door de metaforen die we tijdens de workshop aan de orde laten komen, nog meer zicht krijgen op wat het trauma voor invloed heeft binnen de onderwijssituatie. Metaforen als “de onzichtbare koffer, de ijsberg, de alarmbel” etc. komen aan de orde. Maar ook de traumadelen van Rupert, het inzetten van talenten en het venster van verduren kun je beter aan elkaar koppelen.
Je zult na afloop ervaren hebben dat juist de kleine (non-)verbale communicatie van de leerkracht ook zo van invloed is; je bent (nu al) meer van betekenis dan je zelf denkt!
Minimum aantal deelnemers: 10
Kosten: 100,- euro p.p.
Inschrijven en informatie
Direct inschrijven
Inschrijven voor een workshop kan direct via onderstaande button!
Locatie
De verdiepende workshops vinden plaats in Zwolle, Dr. Spanjaardweg 12, tenzij anders aangegeven.
Sprekers
Al onze workshops worden gegeven door specialisten vanuit Regionaal Expertiseteam, zij vertalen actuele dieptekennis praktisch naar het onderwijs. Hierdoor is een breed totaalaanbod ontstaan met een multidisciplinair karakter.
Kosten
De kosten bedragen 100,- euro per persoon per workshop, m.u.v. de workshops ‘Leerlingen met een ontwikkelingsachterstand’ en ‘Eerst bewegen dan leren’, deze workshops zijn 200,- euro en bevatten twee workshopmiddagen. Lees voor aanmelding onze algemene voorwaarden door, zie sidebar rechtsboven.
Deelnemers
Per workshop wordt een minimaal en maximaal aantal deelnemers aangeven. Mocht een workshop niet doorgaan vanwege een te laag aantal deelnemers dan wordt u vooraf per mail op de hoogte gebracht. Is een scholing vol, dan wordt de website aangepast.
